tiistaina, lokakuuta 28, 2008

Päivän hyvä uutinen

Minulle tuli tästä hyvä olo. Intian puolisotilaalliset joukot ovat alkaneet käyttää Amman IAM-meditaatiotekniikkaa. 800 000 sotilasta on jo koulutettu, ja vuoden 2009 loppuun mennessä kaikki 2,5 miljoonaa sotilasta ovat käyneet kurssin.

Minua ilahduttaa se, että aloite tuli Intian hallitukselta. He pyysivät apua sotilaiden stressin ja psyykkisten ongelmien vähentämiseksi ja Amma tarjosi meditaatiota. Tietenkin. Läsnäolo (lue: meditaatio) on arvokkain lahja, minkä ihminen voi toiselle antaa.

Huomaan, että minusta on valtavan helpottavaa huomata, että "maailma" (se ulkoinen, jossa kaikki olemassaolon hulluus tapahtuu) ja "totuus" (se sisäinen, joka antaa elämälle merkityksen) voivat kohdata. Minulla itselläni on ollut sellainen kokemus, että mitä enemmän sitoudun avaamaan sisäistä maailmaani, sitä kauemmaksi joudun (lue: pääsen) ulkoisesta. En voi muuttaa maailman sairautta ja hulluutta millään muulla tavalla kuin päästämällä siitä irti ja antautumalla sisäiselle todellisuudelle. Ja kun tiedän kokemuksesta, miten tajuttoman vaikeaa sisäänpäin meno on ja miten harvat tekevät samaa työtä, olen kai alistunut siihen, että maailma tulee olemaan karmea paikka hamaan tappiin asti.

Ja nyt jonkun maan hallitus, siis poliitikot ja virkamiehet, ovat päättäneet tuoda vuoren Muhammedin luokse. En minä osaa tätä oikein sanoiksi pukea, mutta tällaisia hyviä uutisia lukisin mielelläni enemmänkin.

Kävin itse Amman IAM-meditaatiotekniikkakurssin vajaa vuosi sitten. Kurssi oli mielenkiintoinen, mutta ei kolahtanut. En ole käyttänyt metodia kertaakaan kurssin jälkeen, mikä tarkoittanee, ettei tekniikka ollut minua varten. Ainakaan toistaiseksi. Mutta tiedän, että siitä on valtavasti apua jokaiselle, joka sitä harjoittaa - kuten mistä tahansa muustakin meditaatiotekniikasta. Olen tosi iloinen intialaisten solttujen puolesta!

4 kommenttia:

Kirjuri kirjoitti...

Tämä samanmielinen hörhö löysi juuri blogisi ja riemastui :) Kuulostaa todellakin ihan mahtavalta uutiselta että armeijassa hyödyntävät Amman oppeja.

Premdipa Virpi kirjoitti...

Eikö! Odotan henkeä pidättäen, milloin Suomen puolustusvoimat tekevät saman ratkaisun. Se tapahtuu varmasti hetkenä minä hyvänsä :-)

Anu Välitalo kirjoitti...

Voi tapahtua jos vaikka Tanja Karpelasta (vai mikä hänen sukunimensä onkaan) tulee joku päivä puolustusministeri.

Premdipa Virpi kirjoitti...

Hmmm... (miettii). Kiitos Anu, alankin nähdä maailmankaikkeuden suuremman suunnitelman pintapolitiikan taustalla.